За спешна намеса на марсианците, американците, Путин и Борисов апелираха производители на храни на пресконференция в БТА под надслов: „Как да научим магарето да живее, без да яде“. Чувстващи се в ролята на магарето, те се оплакаха от търговските вериги и че са принудени да продават под себестойност, предаде репортер на Actualno.com.
„Ние сме дали ценови предложения още на 15 ноември и още нямаме отговор от търговските вериги“, съобщи Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. „Маниерът на веригите е да изчакат да отминат коледните и новогодишните празници, след което да получим отговор за неприемане на офертите и да бъдем поставени в тупик – да работим и доставяме продукция на цени под себестойност“, посочи тя. „Магарето умира, не може без храна – не може без тази формула“, добави Кукушева и поясни какво се случва с доставчика – той започва да продава под себестойност, което е наказуемо; няма право да преустанови доставките, защото по договор няма такава възможност и трето – неговата цена може да не бъде приета или когато бъде приета след 6 месеца, тя вече не е актуална. „За една година нашите разходи за енергия са увеличени с 25% и продължават да растат, продължава да расте цената на човешкия труд“, съобщи още тя и уточни, че вече цената на труда минава 35% в себестойността на продукцията.
Кукушева отказа да каже с колко производителите искат да се вдигнат цените, с аргумента, че предложенията не са по браншове, а са индивидуални и конфиденциални. Тя е категорична, че търговските вериги прилагат нелоялни практики. „Очаквам спешната намеса и на г-н Борисов, и на марсианците, и на Путин, и на американците с идеята да превърнем пазара в конкурентно поле“, заяви тя.
„Заради свинската чума, свинското месо повиши цената си в Европа с над 50%. Тук сме вдигали цените два пъти, но много от нашите ферми чакат с месеци да бъдат приети цените им от търговските вериги. Какво се случва с този производител, който 100 дни чака да му бъде приета цената – работи на прага на загубата. Това може да доведе само до фалит този производител“, добави председателят на Асоциацията на месопреработвателите в България Атанас Урджанов.
„Категорично искаме контролните органи да се самосезират, за да се спазват правилата на свободната конкуренция, искаме срокът за разглеждане на нови оферти на доставчиците да е не повече от 2 седмици, както и да има възможност доставчикът да има правото да преустанови доставки в същия срок. Искаме пакетът от отстъпки, надценки и бонус да не превишава 30%, защото в момента е 45 – 50% върху нетната доставна цена на нашите продукти, те стават трудно продаваеми и са необясними като разходи на търговеца, който има специфичната дейност да подрежда и реализира стоката“, заяви още Кукушева.
Запитана какво ще предприемат, ако исканията им не бъдат чути, тя отговори: „Неприемането на новите цени има друго решение – Терминал 2″. Тя е категорична, че има опасност от затваряне на предприятия и увеличаване на потока от здрави, работещи умни българи към Терминал 2. „Това ще е отговорът на въпроса защо ниските доставни цени на нашите изделия увеличават потока към останалите европейски държави“, подчерта тя.
Кукушева отбеляза, че производителите са далеч от категоричното искане за въвеждане на регулация, но са за ясни правила. „Трудно бихме могли да обвиним веригите в проява на монополно поведение и договорености между тях, но като доставчици във всички вериги, забелязваме утвърден маниер на водене на разговори и оказване на натиск“, сподели тя.
Колегата ѝ Владислав Михайлов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите, призна, че държавата няма как пряко да се намеси в отношенията между търговеца и продавача, но изрази надежда да не останат нещата така. Той също изрази съмнения, че веригите синхронизират действия. „Малък брой субекти налагат странно еднаква схема на работа с всички доставчици“, сподели той.
„Търговските вериги казват, че са ни партньори, но ние малко се съмняваме“, коментира и Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Той посочи очертаваща се опасност за потребителите – да консумират продукти само с надписи „млечни“, а вътре – много под въпрос какво съдържат. „Може да се търпи до един момент, в следващия – не може или започваш да правиш нещо, което прилича на млечни продукти – това е борба за оцеляване“, поясни експертът и предупреди за опасност от разширяване на сивия сектор.
https://www.actualno.com Редактор: Ива Иванова