интервю за Радио Добруджа на 14.09.20г./ материал на Даниела Русева
„Цената на хляба не може да остане непроменена.Тя следва тенденциите на пазара на труда, на пазара на суровините, на енергията и на транспорта”, коментира за радио „Добруджа” Мариана Кукушева – председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. „В последната седмица се наблюдава повишаване на цените на пшеницата на международните пазари. Цената расте във Франция, Германия и Италия. При всичко това, както и новите цени на газта, на цената на човешкия труд, на очакваната нова цена на електричеството и като прибавим 20% ДДС, който се заплаща от крайния потребител, цената на хляба не може да остане непроменена“, категорична е тя.
Мариана Кукушева не се ангажира да прогнозира срок и време, в които тази цена ще претърпи промени. „Все още зърното почива в складовите бази. Обикновено мелниците започват да работят с житната реколта на текущата година едва във втората десетдневка на месец октомври. Не бива да се пропуска и фактът, че себестойността на хляба е различна за всеки производител”, добави още тя.
По думите й хлебният баланс на страната е осигурен и суровината за производството на хляб е в достатъчно количество.
За това колко са фалиралите фирми и какви са резултатите от икономическия удар върху бранша, нанесени от коронавирусната пандемия и извънредното положение, ще може да се говори едва през следващата година. „В периода на тежката изолация и пандемия, много малки пекарни спряха своето производство, но това не означава, че са фалирали, защото преустановяването на дейност не винаги е фалит”, коментира председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
Мнението на Мариана Кукушева е, че сивата икономика в бранша продължава да поддържа висок процент, защото все още не е в полезрението на органите на контрола. По думите й тя не е рискова, защото върви по отъпканите пътеки на „бялата” икономика и именно за това не пострада от пандемията. М. Кукушева изтъкна сериозната необходимост от въвеждането на Регистър на превозните средства, които транспортират хляб и хлебни изделия, което ще доведе до пълно „осветяване” на дистрибуцията на тези продукти, защото тя все още е част от сивата икономика. „Това е регламентирана практика в Европа, която е крайно време да започне да работи и у нас”, категоричен е браншовикът.