Производители поискаха нови цени в търговските вериги

Зад предложение да се договорят нови доставни цени с търговските вериги застанаха днес от Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Асоциацията на млекопреработвателите в България и Асоциацията на месопреработвателите.

На пресконференция, озаглавена „Как да научим магарето да живее без да яде?“, те аргументираха искането си с близо 30-процентото увеличение на суровините, тока, горивата, минималната работна заплата. Затова настояват разликата между нетната и продажната цена да не е под този процент. Искането е подадено още преди месеци, но реакция от страна на търговците нямало. По този начин доставчиците продавали под себестойност, което, по думите на Мариана Кукушева, председател на НБСХС, било наказуемо по закон.

Тя обясни какво представлява пакетът от търговска отстъпка, надценка и бонус, който търговските вериги слагат върху нетната доставна цена на продукта . Тя е между 45% до 50%, следвана от 20 на сто ДДС. „Това е страшен натиск върху доставната цена на всички храни, които произвеждаме в България. В повечето случаи това формира и една твърде висока цена за крайния потребител, без по никакъв начин да стимулират нашето развитие и да повишават конкурентоспособността ни“, коментира тя. Другата страна е притискане на българския доставчик – производител в посока компромис с качеството, каквото обаче ние категорично не искаме да правим, добави Кукушева. Аргументът на търговците, че разходите им се покачвали.

снимки и материал Агенция Монитор